بررسی تخصصی Nokia C6 : کودک بازیگوش
نوشته شده توسط : امیر

گوشی های گران قیمت دیروز به رده میان قیمت ها پا می گذارند. Nokia C6  تقریبا قابلیت هایی برابر با N97 mini دارد اما به فروش زیاد امید بسیاری دارد. زمان به فروش رسیدن قابلیت های خوب در خیابان های بالای شهر به پایان رسیده است.

گوشی های سری C سعی دارند که دانش و تجربه نوکیا در تولید گوشی ها را به گوشی های ساده و ارزان قیمت انتقال دهند.هر چیزی از گوشی های بسیار ارزان قیمت گرفته تا گوشی های هوشمند سری E و N ، در میان محصولات نوکیا دیده می شود .

 

 

 

 

به نظر نمی رسد که نوکیا زمانی برای استراحت کردن داشته باشد. گوشی های شماره یک تا شش سری C در مدت زمانی کوتاه تولید شد و به نظر می رسد که شماره هفت هم در راه است. البته هنوز هم از شماره چهار خبری نیست و نوکیا هنوز علاقه ای به این شماره از خود نشان نمی دهد. به هر حال باید بدانیم اگر C4 عرضه شود ، قطعا گوشی خیره کننده ای خواهد بود.

با عضو بودن در سری C ، باید انتظار داشت که Nokia C6  هم یک گوشی همه کاره و تحسین برانگیز باشد. هیچ قابلیت ویژه ای در گوشی وجود ندارد اما هیچ نقطه صعف بزرگی هم در آن دیده نمی شود. تنها نقص بزرگ (عدم امکان ویرایش اسناد آفیس) می تواند با تهیه نرم افزاری مناسب رفع شود.

 

ویژگی های کلیدی

 

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 640 x 360 پیکسل

سیستم عامل سیمبین 9.4 به همراه ویرایش پنجم رابط کاربری S60

صفحه کلید QWERTY کشویی با چهار ردیف کلید

پردازنده ARM 11 با قدرت پردازشی 434 مگاهرتز

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلاش LED ، ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

پشتیبانی از Wi-Fi و بلوتوث استریو v2.1

مجهز بودن به گیرنده GPS با قابلیت AGPS و مجوز مقصد یابی صوتی رایگان مادام العمر

اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 16 گیگابایت ، ارائه یک کارت دو گیگابایتی به همراه گوشی)

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه و قابلیت Turn To Mute

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

شماره گیری هوشمند

رادیو اف ام استریو به همراه RDS

پورت MicroUSB

پشتیبانی کامل مرورگر وب از فایل های فلش

کیفیت صدای خوب

مرورگر اسناد آفیس

 

نقاط ضعف اصلی

 

عملکرد ضعیف صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب

رابط کاربری لمسی S60 یکدست نیست

عدم شارژ از طریق پورت MicroUSB

عملکرد متوسط در میزان بلندی صدا

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD

عدم امکان ویرایش اسناد آفیس (بدون پرداخت هزینه ای اضافی)

عدم وجود هر نوع مکانیزمی برای محافظت لنز دوربین

این روزها ، ارتباط از طریق رسانه های مبتنی بر متن ، مثل SMS ، ایمیل ، FaceBook ، Twitter و پیام رسانی فوری بیش از هر زمان دیگری رواج دارد. و آن ها یک مزیت بزرگ نسبت به تماس های صوتی دارند. آن ها حتی اگر با قاره ای دیگر به برقراری ارتباط بپردازید ارزان و یا شاید کاملا رایگان هستند.

 

 

 

 

پیام رسانی مبتنی بر متن بسیار مهم است اما با اینکه روش های درج متن لمسی پیشرفت می کنند و همانند Swype هوشمندتر می شوند ، آن ها اصلا با صفحه کلید های QWERTY سخت افزاری قابل مقایسه نیستند.

فشاری که بر روی دوقلوهای N97 وجود داشت ، بر روی Nokia C6  وجود ندارد. C6 یک گوشی گران قیمت نیست و به جای آن تعداد بیشتری از آن تولید خواهد شد. همانطور که می دانید بسیاری از مردم بعد از اینکه درمی یابند گوشی رویایی آن ها قیمت فوق العاده زیادی دارد ، از خرید آن منصرف می شوند.

اما ، Nokia C6  تا چه حد به N97 mini شبیه است؟ در قسمت های بعد ، نگاهی به سخت افزار C6 و مقایسه آن با N97 mini می پردازیم.

 

محتویات جعبه

 

جعبه Nokia C6  تنها لوازم اساسی مورد نیاز به همراه گوشی را در خود دارد. یک شارژر به علاوه یک کابل انتقال داده کوتاه در اختیار شما قرار می گیرد. شارژ بسیار کوچک است و به دلیل عدم امکان شارژ گوشی از طریق پورت microUSB در هنگام مسافرت به آسانی می توانید آنرا به همراه خودتان حمل کنید.

 

 

 

هدست ارائه شده یک تکه است و بنابراین در صورت تعویض هدست ، کنترل های پخش موسیقی را از دست خواهید داد. هیچ قلمی به همراه Nokia C6  عرضه نمی شود اما به ندرت می توانید کمبود آن را احساس کنید.

یک کارت حافظه MicroSD با ظرفیت دو گیگابایت هم در میان محتویات جعبه گوشی به چشم می خورد اما باید به یاد داشته باشید که بر خلاف Nokia N97 و N97 mini ، C6 حافظه داخلی آن چنان زیادی ندارد. می توانید از یک کارت حافظه با گنجایش بالاتر برای جبران این کمبود استفاده کنید. C6 قادر است از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت پشتیبانی کند.

 

نمای 360 درجه Nokia C6

 

در مورد ابعاد و اندازه Nokia C6  چیزی مابین Nokia N97 و N97 mini است.همانند N97 mini ، این گوشی به یک صفحه نمایش لمسی  3.2  اینچی مجهز است و ابعاد پنل جلویی آن ها یکسان است.

گرچه C6 ابعادی معادل 16.8*53*113  میلی متر و وزنی معادل 150 گرم دارد.این گوشی کمی ضخیم تر از N97 mini و کمی هم سنگین تر از آن است. نسبت به N97 هم این گوشی کمی ضخیم تر به نظر می رسد.

برخلاف N97 mini ،در صفحه کلید Nokia C6  ،همانند N97 فضایی برای جایگیری کلید چند جهته هم در نظر گرفته شده است. نقطه منفی در این بخش آن است که با آنکه کلیدهای هر دو صفحه کلید از اندازه یکسانی برخوردار است اما آن ها به صورت فشرده تری در صفحه کلید Nokia C6  جای داده شده اند.

در قسمتی جداگانه به بررسی جزئیات بیشتر این صفحه کلید خواهیم پرداخت.  در حال حاضر تنها اشاره به این نکته که صفحه کلید C6 جزو صفحه کلیدهای QWERTY ضخیم وسنگین بازار است ، کافیست اما باید توجه داشت که با این حال هنوز هم صفحه کلید های سنگین تر و  ضخیم تری از آن در بازار وجود دارند. برای مثال می توانیم به صفحه کلید های QWERTY گوشی های Sony Ericsson XPERIA X10 mini pro که ضخامتی 17 میلی متری دارد و صفحه کلید Motorola MILESTONE  که وزنی 165 گرمی دارد ، اشاره کنیم.

 

طراحی

 

بسیار واضح است که C6 از بسیاری از جهات مشابه N97 است. اما هنگامی که از نزدیک تر به گوشی نگاهی بیاندازید  در خواهید یافت که این گوشی شباهت بسیاری به 5800 XpressMusic  دارد که تقریبا منبع الهام طراحان نوکیا در طراحی تمامی گوشی های لمسی این شرکت بوده است. اما با باز کردن گوشی مجددا به یاد دوقلوهای N97 نوکیا می افتیم.

اما این پایان مقایسه پذیری این گوشی هاست. صفحه کلید Nokia C6  یک صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه که هیچ مرزی میان کلیدهای آن دیده نمی شود ،شباهت زیادی به صفحه کلید E75 دارد.

C6 به یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با رزولوشن nHD مجهز است که رایج ترین رزولوشن در میان گوشی های سیمبین است. رزولوشن 360 x 640 پیکسلی برای اندازه صفحه نمایش انتخاب بسیار مناسبی است گرچه این رزولوشن اصلا با صفحه نمایش های گران قیمت بازار که تراکم پیکسل زیادی دارند ، قابل مقایسه نیست. پاسخدهی این صفحه نمایش لمسی مقاومتی به اندازه کافی خوب است اما به اندازه نمونه های خازنی بازار عالی نیست.

 

 

 

 

اما از سوی دیگر خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب ضعیف است. در فضای باز و زیر تابش آفتاب اگر می خواهید چیزی را بر روی صفحه نمایش Nokia C6  مشاهده نمایید باید سایبانی برای آن درست کنید. این وضعیت درست بر خلاف وضعیت صفحه نمایش Nokia N97 است .

زیر صفحه نمایش کلیدهای سه گانه معروف گوشی های لمسی نوکیا که شامل کلید های سبز و قرمز رنگ آغاز و پایان مکالمه و کلید منوست به چشم می خورند. همانند 5800 XpressMusic  کلید منو در مرکز و میان دو کلید دیگر جای داده  شده است. نحوه قرارگیری این کلید در N97 که زاویه 45 درجه داشت و در کنار دو کلید دیگر جای داده شده بود ، بهتر به نظر می رسید. با این روش امکان استفاده آسان از کلید هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی وجود داشت. در Nokia C6  باید به میانه کلیدها اشاره کنید اما عادت کردن به این روش هم به زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.

 

 

در بالای صفحه نمایش دو سنسور در طرفین خروجی صدای مخاطب جای داده شده اند. C6 به سنسور شتاب سنج و سنسور محدود کننده نور و همین طور دوربینی برای برقراری تماس های ویدیویی مجهز است.

 

 

کنترل های موجود درد کناره های Nokia C6  هم مشابه این کنترل ها در 5800 XpressMusic  هستند. در کناره سمت راست گوشی و از سمت بالا به پایین کلیدهای تنظیم صدا ، کلید قفل و کلید شاتر دیده می شوند. در کناره سمت چپ اسلات کارت حافظه microSD به چشم می خورد.

 

 

  

 

در کناره بالایی Nokia C6  پورت محافظت شده microUSB جای گرفته است. درست در کنار آن ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد که هیچ پوشش محافظی به همراه ندارد ، دیده می شود. در کناره پایینی گوشی سوکت 2 میلی متری شارژر ، دهنی گوشی و همین طور روزنه مخصوص بند گوشی قرار داده شده اند.

 

 

  

 

یکی از نکات مهمی که باید در اینجا به آن توجه داشت ، عدم امکان شارژ Nokia C6  از طریق پورت microUSB است. به همین دلیل باید در هنگام مسافرت شارژر گوشی (که اتفاقا بسیار کوچک هم هست) را به همراه تان حمل کنید.

لنز دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی در کناره پشتی Nokia C6  جای داده شده است و در کنار آن فلاش LED دیده می شود. برای محافظت از لنز هم هیچ نوع مکانیزم خاصی در نظر گرفته نشده است و بنابراین باید برای جلوگیری از خش افتادن بر روی آن بسیار مراقب باشید. در سمت راست دوربین ، اسپیکر گوشی دیده می شود(در اینجا از اسپیکرهای استریو خبری نیست).

 

  

 

در زیر کاور باتری ، شیار سیم کارت و باتری 1200 میلی آمپری که از نوع 4J-BL هستند ، قرار داده شده اند. گنجایش این باتری با گنجایش باتری Nokia N97 mini برابری می کند. آنطور که اعلام شده است این باتری در حالت آماده به کار هم در شبکه های 2G و هم در شبکه های 3G تا 384 ساعت و در حالت مکالمه در شبکه های 2G تا 7 و در شبکه های 3G تا 5 ساعت دوام می آورد.

 

 

کاور پشتی Nokia C6  اهرم کوچکی دارد که باز کردن آن را بسیار آسان می کند. گرچه پنل پشتی اصلا در جای خود محکم نیست و همین امر سبب تلقین احساس نامطلوبی به کاربر می گردد.

اگر از جا رفتن بد کاور باتری بگذریم ، Nokia C6  در کل از نظر کیفیت ساخت در سطح رضایت بخشی است.لمس پلاستیک مات استفاده شده در پشت گوشی لذت بخش است و مهم تر از آن این قسمت ضد اثر انگشت است. پنل جلویی گوشی که صفحه نمایش را در خود جای داده است ، ناگزیر لکه ها را به خود جذب می کند اما این امر در تمامی گوشی های امروزی دیده می شود.

صفحه کلید QWERTY هم با مکانیزم کشویی روان خود تاثیر مثبتی از خود به جای گذاشت. گزینه ای برای قفل خودکار گوشی در هنگام بستن صفحه کلید هم تعبیه شده است اما نمی توانید با باز کردن این صفحه کلید ، نرم افزار خاصی چون ویرایشگر پیام ها را اجرا نمایید.

 

 

کار کردن با Nokia C6  اصلا مشکل نیست و با توازن وزنی مناسب گوشی به آسانی می توانید با استفاده از یک دست هم از گوشی استفاده کنید. گرچه ضخامت گوشی برای جای دادن آن در داخل جیب ایجاد مشکل می کند.

 

صفحه کلید QWERTY راحت

 

تابحال C6 در کل شبیه Nokia 5800 XpressMusic  بوده است و تنها دوربین بهتری نسبت به آن داشته است. قابلیت عمده ای که Nokia C6  را نسبت به بردار بزرگترش متمایز می سازد ، صفحه کلید QWERTY آن است. صفحه همانند Nokia N97 نمی چرخد اما باز هم به آسانی می توانید صفحه کلید را نگاه داشته و از گوشی استفاده نمایید.

 

 

 

 

صفحه کلید گوشی با صفحه کلید Motorola MILESTONE  قابل مقایسه است . کلیدها تقریبا به همان اندازه هستند اما مسطح نیستند ، آن ها بازخورد بسیار خوبی دارند که استفاده از صفحه کلید را بسیار آسان می کند. ردیف بالایی نسبت به سایر ردیف های صفحه کلید از تراکم بیشتری برخوردار است.

 

 

 

صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه گوشی در مقایسه با صفحه کلید سه ردیفه N97 ، هم از تعداد کلید های بیشتر و هم تعداد کاراکترهای کمتر برای هر کلید سود می برد و به همین سبب تعداد مواقعی که نیاز به استفاده از کلید Function دارید به شدت کاهش می یابند.

نور پس زمینه صفحه کلید بسیار خوب است و بنابراین حتی در تاریکی هم مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت.

صفحه کلید با کلیدچندجهته که به جای سمت چپ همانند N97 این بار در سمت راست قرار داده شده است ، کامل می شود. در Nokia N97 mini این کلید جایی نداشت و به همین دلیل سایر کلیدها فضای بیشتری در اختیار داشتند. به همین جهت در N97 mini بزرگتر بودن کلید ها باعث می شد کاربران احساس راحتی بیشتری در استفاده از صفحه کلید داشته باشند.

ما Nokia C6  را با E75 هم مقایسه کردیم که از صفحه کلیدی دوست داشتنی بهره می برد. صفحه کلید های این دو بسیار شبیه هم است و تنها به دلیل وجود کلید چندجهته اندازه کلیدها در C6 کمی نسسبت به کلید های E75  کوچکتر هستند .

 

رابط کاربری

 

Nokia C6  از ویرایش پنجم رابط کاربری S60 عرضه میشود که نمونه در اختیار ما از نسخه 10.0.024 فرم ویر آن استفاده می کرد. تا به حال باید گوشی های لمسی مبتنی بر سیمبین متعددی را مشاهده کرده باشید و بنابراین نباید انتظار شگفتی بزرگی در این بخش داشته باشید.

از اینکه می بینیم پیمایش حرکتی هر روز از روز قبل بهتر می شود ، بسیار خوشحالیم. این بار تقریبا در سرتاسر رابط کاربری – از مرورگر وب گرفته تا گالری و مخاطبین و حتی منوی اصلی- امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد. پیمایش با یک انگشت هم شاهد بهبود قابل توجهی بوده است.

تاکنون ویدجت ها تنها مختص سری N بودند اما C6 هم از آن ها برخوردار است. صفحه کلید مبتنی بر ویدجت از صفحه Standby قدیمی تقلید می کند اما به جای اسلات ها این بار با بلوک هایی طرف هستیم که به آسانی امکان کار با آن ها وجود دارد. گرچه اگر به دنبال بخش های قابل پیمایش صفحه اصلی هستید ، با اینکه زمان زیادی از آغاز رقابت در این بخش می گذرد اما هنوز هم امکان دسترسی به آن را در گوشی های نوکیا ندارید.



:: موضوعات مرتبط: بررسی تخصصی , ,
:: برچسب‌ها: گوشی نوکیا , موبایل نوکیا , گوشی های جدید , جدیدترین موبایل نوکیا , nokia c6 , گوشی nokia c6 , بررسی تخصصی Nokia C6 : کودک بازیگوش , N97 mini , ,
:: بازدید از این مطلب : 3073

|
امتیاز مطلب : 214
|
تعداد امتیازدهندگان : 55
|
مجموع امتیاز : 55
تاریخ انتشار : 2 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
amir در تاریخ : 1391/6/26/0 - - گفته است :
سلام وب خوبی داری خوشحال میشم به منم یه سری بزنی و نظرتو بگی و اگه تمایل داشتی باهم تبادل لینک کنیم

/weblog/file/img/m.jpg
سارا در تاریخ : 1390/3/26/4 - - گفته است :
سلام وب با حالی داری خوشم اومد

thank you

/weblog/file/img/m.jpg
EDUCATION در تاریخ : 1390/1/16/2 - - گفته است :
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAApam

/weblog/file/img/m.jpg
علي در تاریخ : 1389/11/10/0 - - گفته است :
سلام من شمارو لينك كردم باتشكر


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: